Clouds

Friday 24 August 2012

Jangan Sombong OK

Aku bagi tips la sikit supaya kita kikis sikit sifat mazmumah sombong ni.

  1. Jangan suka buat-buat tak nampak kawan. Siapkan diri untuk senyum padanya. Kalau kita risau sebab tak tahu nak borak tak pe, sebab dia pun rasa benda yang sama. Kecuali kalau dia jenis pandai sembang, layan je lah.
  2. Yang muda kena hormat orang tua, jangan tunggu yang tua menyapa. Kita yang muda patut tegur dulu. Paling mudah "Sihat wak?"
  3. Jangan sebab orang tu tak pernah menjenguk kita, kita egokan diri tak nak jenguk dia."Alah anak-anaknya pun tak pernah nak datang ke mari." -contoh ayat orang tua.
  4. Tolonglah jangan usung headfon gedabak berjalan ke sana ke mari, huh individualistik. Mesejnya disitu, 'aku tak nak berbual dengan sapa-sapa'. 
  5. Lagi satu, main handset tak habis-habis. Tawu muda belia, hotstuff. Tapi control-controllah.
  6. Kalau duit lebih sikit tu, masuk kampung duduk kedai kopi. Belanjalah kawan-kawan atau orang tua-tua kat situ sekali dua. Buat pahala sikit, orang pun sayang.
  7. Waktu sihat ,hari raya, dekat-dekatkanlah diri kat sedara mara. Certain kes, mungkin yang dah takder mak ayah tu, bawaklah orang tua atau kawan-kawan berjalan raya. Kalau segan, datang sekejap pun jadilah. Buat nama," raya aritu ada anak si anu si anu datang beraya."
  8. Sang suri rumah, tanamlah pape kat rumah. Boleh orang datang tegur atau bertukar-tukar tanaman. Modal beramah mesra.
  9. Sibuk macam mana pun , hadirkanlah diri dalam majlis masyarakat. -"orang rumah besar tu, tak pernah jumpa dia kat surau ye. Doktor kan tu?"
  10. Privasi, privasi jugak. Tapi jangan menutup peluang orang nak datang rumah kita. Tetamu kan bawa rezeki. Kalau ada orang kat rumah, buka-bukalah pintu rumah. Jangan suka buat tembok rumah tinggi-tinggi. Pengalaman aku sendirilah, rumah besar-besar ni buat aku yang kerdil ni takut nak datang. Kalau aku berduit, bolehlah aku pun buat rumah besar-besar, dinding kaca. Tapi kalau dah tak berduit, tak ke rasa rendah diri dibuatnya. Tak elok merendah-rendahkan orang lain.
  11. Selalu rasa diri ni budak-budak, kawan-kawan mak datang ,kita pun masuk bilik. Tolong-tolonglah layan kejap. "makcik dari mana? masak ape tadi?"Sejuk hati orang tua, silap-silap bole buat calon.
Terutama sekali kalau kita ni dah belajar tinggi,bergaji besar. Harapan orang,pandangan orang tak sama , hanya orang yang sekufu dengan kita je boleh mengerti itu ini tingkah laku kita. (macam aku plak yang berpangkat besar bagai tu,- , xda aku belajar dari orang sekeliling je~ belajar dari orang tua.) banyak betul aku sebut pasal orang tua, yelah kita kan calon orang tua. Kelak menjadi orang tua juga.

No comments:

Post a Comment