Clouds

Saturday 29 September 2012

Melihat Pelangi Atas Kepala Orang Lain.

kerusi dan karpet. .Semua hampir sama usia dengan mak ayah aku. Nostalgia sangat. Sayang tak sempat sampai pada aku untuk aku jaga. Harta dunia cmtulah kena tukar selalu.
Akan ada satu masa kita membandingkan diri kita dengan orang lain yang pada mata kita mereka hidup lebih bertuah dari kita.

Zaman muda belia aku dulu aku lebih banyak berdiam. Getus getas hati hanya untuk simpanan sendiri. Waktu tu aku rasa macam akulah orang yang malang, sangat penyabar dan sangat kuat sebab menghadapi semua tu sendiri.

Selama ni aku dilemahkan oleh sifat yang macam ni.
Tiap awan yang membawa hujan menyembunyikan pelangi, membawa matahari untuk kembali menerangi.
 Aku lambat bergerak, terkapai-kapai, dan kebanyakan waktu membatukan diri. Itu tak pernah menyelesaikan masalah. Rupanya dengan menceritakan masalah beban yang kita rasakan hilang. HILANG.
Tapi beban yang hilang juga rupanya membuatkan aku kosong, dan terbang untuk mencari isi.

Oh tuhan mungkin juga berdiam itu lebih baik untuk aku, sebab aku tetap aku.

Mengenali orang lain mengingatkan aku bahawa bukan aku orang yang paling malang dalam dunia. Orang yang menceritakan masalahnya tak bermakana dia takda masalah. Orang yang menceritakan masalahnya pun belum tentu dapat menyelesaikan masalah. Mungkin mereka mendapat kelapangan perasaan, tapi tidak semangat untuk menyelesaikan masalah.
Aku tetap aku, ya Tuhan berikan aku kekuatan untuk aku selesaikan segala ujian mu dengan fitrah diri yang telah kau tetapkan ke atas ku. Aku tetap aku, dengan agama ku dan cita-cita ku.

1 comment: