Clouds

Wednesday 21 August 2013

Mandi Wajib



"Bawa kamera Baqi? "
"Tak bawaklah"
"Alah.." Dian mencebik. Dian sangat gian ingin mengambil gambar.
Pengecas baterinya tercicir dan kameranya telah lama kehabisan bateri. Dian mula mengenangkan detik-detik
 yang bakal terlepas di Gua Tempurung nanti. Tiba di Gua Tempurung, Anis merungut tentang kameranya.
 "Nanti nak main basah macammana nak bawa kamera?"
"Nak buat macammana tinggalkan je lah." jawab Dian.
"Tak masuk air kut" Anis menangkis sangkaannya sendiri, "Guna kamera Baqi jelah."
"Baqi mana bawa kamera, kamera dia besar sangat. Tu yang tak best pakai dslr.."
"Tak lah, si Baqi ada bawa kamera. Tadi masa kau pergi toilet kitorang siap tangkap-tangkap gambar lagi." Dian tersentap dengan kata-kata Anis. Baqi telah menipunya, mungkin Baqi berniat untuk bergurau tapi cara Baqi silap, Dian pantang ditipu. Biar dia disindir,-sindir tapi jangan ditipu.
 Cukuplah tipu daya hidup yang telah dihadamnya selama dia membesar.

Kata-kata kesat bergaul dalam hatinya. Bagai salad mayonis dibubuh serbuk kari, bubuh banyak-banyak dan gaul sampai merah. "Tak pelah Baqi, kamera kau memang mahal.Tak padan aku nak pegang.
 Tapi kalau kamera aku elok aku tak hadap langsunglah dengan kamera kau."
 Sepanjang dalam gua Dian tak menunjukkan minat untuk memegang kamera Baqi, sekadar menolong
 menangkap gambar Anis sahaja. Selebihnya Anis dan Baqi dibiarkan bergambar sesama mereka, Dian tak
 ikut campur. Dia tersentap dengan penipuan Baqi, tapi Dian tidak menunjukkan gelodak hitam hatinya kepada
 Baqi. Dian menahan daripada menggamakkan diri

Van kompeni memecut meninggalkan Gua tempurung tetapi itu tidak melucutkan kemarahan Dian. Dian sangat
 tidak puas hati, dia tidak suka ditipu. Sungguh walaupun sedikit gurauan, seringkali dia rasa seperti mahu 
menumbuk muka orang yang menipunya. Dian boleh diam kalau ditengking, hatinya akan kecut. Tapi kalau dia
 ditipu, hatinya mengaum dan menjalarkan keluar akar-akar karnivor yang akan mencekik sang penipunya. 

"Aku yang dulu bukanlah ku yang sekarang.
Dulu ku ditendang tapi sekarang ku disayang.." berkumandang lagu anak kecil dari tanah seberang di corong
 radio. Sekejap itu juga kemarahan Dian larut dalam bait kata-kata lagu tersebut.
"cita-cita paling mulia tuk jadi orang kaya.." Serta merta air mata Dian merembes keluar dari ekor matanya.
 Berbagai-bagai perkara menerawang dalam kepalanya. Rindunya pada ayahya di kampung, janjinya pada
 kakaknya untuk membawa kesenangan keluarga, dendamnya pada abang tirinya beserta marahnya pada Baqi
 yang baru ini. Kehijauan yang berlari dari cermin van itu menghanyutkan Dian dalam kesyahduan perasaannya.. Tangisannya semakin kuat apabila dia sendiri memikirkan, "Sensitifnya aku ni. Ya Allah apakah hikmahnya kau berikan aku hati yang begitu tipis ini. Aku selalu tercedera sendiri, seringkali juga aku mahu mencederakan kembali hati orang lain. Ya Allah tebalkan dinding hati ini, jangan begitu mudah dirobek."
Akalnya ligat memikirkan, dia harus segera keluar dari kepompongnya. Terlalu lama dia berlindung, terlalu 
kerap dia bergantung dan acap kali Dian akan berasa sugul. Antara malu, kesal dan letih dengan kelemahannya
 sendiri. "Ya tuhan, lemah sungguh insan yang kau izinkan untuk berdiri di bumi Mu ini. Bagaimana mungkin aku
 mampu berjalan sendiri jika tiap masa aku mengharapkan tempat untuk berpaut? Sampai bila aku perlu
 mengharapkan pertolongan orang?"

Dian segera menghentikan airmatanya, dia tidak mahu Baqi melihat. Apatahlagi Anis. Dian menoleh seketika 
pada Anis, gadis itu sedang leka dengan panorama dari tingkap di sisi kanannya. Dian memuji Anis di dalam 
hati, rakannya itu sungguh cantik. Seringkali orang-orang disekililing Dian memuji Anis. 
"kecik comel si Anis ni.."
"Ha yang ni hantarannya 12 jadi 14 ribu. Mahal sikit sebab ada muka Arab sikit."
Dian sedikit cemburu, tiada siapa pernah memujinya. Seringkali Dian seperti tidak wujud di sisi Anis. 

Van berhenti dihadapan rumah sewa mereka. Jam menunjukkan jam 3 petang. 
"Ye tidur !" Anis bersorak. Anis sedang dalam pantang manakala Dian masih belum mandi wajib. Maka tiada
 seorangpun anatara mereka membicarakan soal solat zuhur. Terdetik dalam hati Dian yang sepatutnya dia 
sudah boleh bersolat. Dian menatap cermin bilik mandinya, "Nantilah tunggu asar nanti baru mandi." detik 
hatinya, sambil itu Dian merenung wajahnya sendiri. 
"kenape muka Anis tak burn pun?" sambil membelek-beleki mukanya yang berbelang. Dian merenung keningnya pula, 
"kening aku tak tebal macam kening Anis, muka dia pun tak berjerawat macam aku. Hidung dia tak kemek
 macam aku.." makin lama Dian menilik wajahnya, makin banyak ketidaksempurnaan ditemukannya.
 Lepas menukar baju Dian berbaring melayan lagu. Sejak akhir-akhir ini dia gemar benar mendengar lagu-lagu.
 Hatinya rasa terisi. Jiwanya seperti disapu-sapu oleh baldu apabila dapat peluang berdendang. Dian khayal
 dalam alunan musik dan hilang seketika dari dunianya.

Dian bangun dan melayan laptop, dia masih mahu berdendang kerana hatinya masih galau. Segera Dian mandi 
untuk menenangkan diri sekali dengan mandi wajib. "Ya Allah, rahmat apakah ini?"
 Sejurus niat mandi dibaca, air yang mencurah menuruni pangkal rambutnya seperti membawa jampi perawat.
Hati Dian segera tenang. Rasa marahnya padam, resahnya mengalir bersama larian air. Dian benar-benar bersih,
 hatinya terasa lapang. Marahnya pada Baqi padam, kesah tangisnya hilang. Lupa pada kekurangan wajahnya,
 segala rasa irihati yang hinggap tidak ditemukannya pada saat itu.

Dian menyungkur duduk menyedarkan diri. "Ya Allah kotornya hati ini, selama aku tidak sujud padaMu aku
 membiarkan sifat-sifat buruk bersangkar dalam hatiku ini. Patut lama sudah aku membersihkan diri. Allah.." 
Dian menghayati rasa kerdilnya, dia rindu pada sejadah, pada persalinan telekungnya, rindu untuk mengangkat 
takbir, rindu pada tafsir Al-Karimnya. Rasa rindu yang tidak disangka-sangka menyerbu kamar hatinya
 dan menyejukkan urat-urat darahnya. Dian sudah bersedia untuk solat.
 "Ampunkan aku Ya Allah, ibadah ku bukan untuk mencari calon suami, 
ibadahku ku juga bukan modal untukku berdakwah. Tapi hanya untuk dipersembahkan padaMu, 
aku mencari keikhlasan.."
"Biarlah aku tidak lawa, biarlah aku tak kaya.  Aku ada Allah.. Allah mudahkan urusan hidupku, aku redha 
dengan kesukaran tapi kau temukanlah teman dan bantuan agar ia menjadi mudah.sebab aku lemah ya Allah, 
aku mohon kekuatan." Dian menatap wajahnya di cermin, dia menemukan seri. Bibirnya kelihatan merah dan
 rambutnya yang mengurai menampakkan bentuk wajahnya yang memanjang. Dian senyum sendiri, menikmati 
keindahan yang dilihat mata hitamnya. "Biarlah orang tak kata aku lawa, asal aku rasa aku lawa." Hatinya
 mengggeletek sendiri. Macam masuk tong golek sendiri. Dian pasrah, dan menerima segala pemberian Illahi, rasa syukur beranak pinak dalam jiwanya.
 "Maaf Baqi, aku hampir memusuhi kau. Besok nak pergi zoo, nak tangkap gambar zirafah. Lepas ni biar aku guna kamera handset aku jelah. Snap slow pun slowlah."

No comments:

Post a Comment