Clouds

Saturday 17 August 2013

Si Hidung Kemek



  Hari-hari pandang cermin, makin lama aku lupa pada hidung pesek aku.
Bukan lupa, terletak betul-betul atas muka kut, takkan ye lupa. 
Cuma kadar teguran ke atas hidung sendiri tu makin lama makin berkurangan. 

Ada kakak senior ni pernah cakap, dia  dijemput untuk ceramah motivasi-keyakinan diri. Katanya cuba tiap pagi pandang cermin lama-lama.
 Tengok setiap inci muka kita sendiri hari-hari, tengok tang mata, tang hidung,
 tengok bibir sendiri, tenung lama-lama dan cuba puji diri sendiri. Contohnya
 "cantiknya... Mata aku ni.." kalau buat hari-hari komfirm kita akan semakin rasa diri kita ni cantik.
 Kalau nak tunggu orang puji tak tawu la bila kan, jadi DIY lah.

Tu lah time gosok gigi tu tiba-tiba terlintas dalam benak aku "Ya Allah simpankan kecantikanku".
 Bukanlah nak cakap cantik jelita cam miss universe ke apa, tapi kira cantiklah jugak,
 maksudnya dalam 10 tahun akan datang, aku belum tentu serupa dengan rupa yang aku pandang
 sekarang ni.mungkin parut jerawat makin berleluasa, mungkin ada parut eksiden plak kat mana-mana,
 ntah eyebag muncul menjelang hujung usia2. Pastu berdialog aku sendiri.
 "Alah pompuan, tahu pikir nak cantik je. Tua tu hakikat ok. Adat lah semua yang bernyawa menuju tua."
"Ye memang, tapi selagi boleh dijaga, kita cuba jaga. Mohon tuhan simpankan kecantikan diri ni
 untuk seseorang."
"seseorang...?"
"Ye, seseorang, kalau boleh biarlah aku jadi bidadari dunianya."
"Then aku tua nanti, kulit dah tak mulus. Dah bukan bidadari dialah... Sedey... "
".....Oh tuhan ampunkan aku, aku kembali padamu. Kebahagiaan itu datang daripadaMu, 
bukan dari sang suami yang kau padankan. 

No comments:

Post a Comment