Clouds

Sunday 8 September 2013

Pengalaman Berniaga...


6/3/2013.. Aku join gerai jualan hari KESUREF. Aku pn tak tahu apa benda lah kesuref tu maksudnya, tapi hari tu staf2 school physics akan buka gerai depan school.

Share gerai dengan budak kelas.


Berniaga ni seronok sebab merasa dapat duit cash hasil titik peluh kita sendiri. Bisnes aku hari tu chezzy wedges. Aku belajar ,

Perkara paling susah ialah bila nak mulakan. Resah sangat sebab nak kena yakinkan kawan-kawan untuk cuba berniaga. Sebabnya aku sendiri bukan jenis berani, takde pengalaman berniaga. Dah tentu orang ragu-ragu nak jadi bisnes partner. Aku cuba ajak member elok2, sakitlah sikit sebab aku bukan jenis ringan mulut dan nak meyakinkan orang bukan dengan sekali cakap je.


Keberanian sebagai beginner datang bila aku tahu benda apa yang berbaloi untuk diniagakan. First time berniaga dan melibatkan modal orang lain, so tak berani rugi! Berniaga makanan goreng biasanya memang laku, sedap, fresh. Tapi sebagai beginner tak layaklah nak jadi mastermind, jadi aku share idea ngan partner. Diorang tambah suh jual air ngan keropok lekor. ~set.

Modal share, buka bajet sebagai student. Alhamdulillah beruntung kalau partner kita ada pengalaman berniaga atau berkongsi semangat berniaga yang membara macam kita. Tapi kalau tak, kita sebagai trigger kena act lebih sikitlah. Sebab mungkin diorang masih ada rasa ragu-ragu terhadap rancangan perniagaan tu. bila macamtu, sikap teragak-agak dan tak yakin tulah yang melumpuhkan perniagaan. Triggerlah kena panaskan semangat ahli-ahli dengan memastikan semua ahli maklum dengan progress persediaan perniagaan.

Perkara paling penting ialah bermusyawarah sesama ahli dan keep update satu sama lain. Belanjawan dan apa yang tak lengkap, semua ahli kena tahu. Berkumpul dan bincang awal-awal semua perkara. Cuba pikir masalah-masalah yang mungkin berlaku pada hari kejadian.Sebab kelam kabut pasti berlaku kalau pelanggan ramai. Macam habis minyak sape nak beli? keropok lekor nak potong berapa besar? sape nak handle kuali sape nak handle pelanggan? Bla2..

Keuntungan kira cepat, jangan delay lama-lama. Tapi sebagai beginner la kan, adat berniaga. Kesahnya kitorang tak balik modal. Pelanggan ramai je sampai tak cukup tangan, tapi dah tak untung nak buat macammana.

Pengajarannya kalau nak berniaga kena rancang betul-betul. Semua ahli kena maklum dengan rancangan awal dan sebarang perubahan. Kalau keropok potong dua inci, semua kena seragam Kalau sebungkus 2 ringgit, kena jual semua 2 ringgit. Jangan tenggelam dalam keexcitedan untuk menggembirakan hati pelanggan menyebabkan kita jual semurah-murahnya hingga tak balik modal. Tapi tu sume pelajaran. Alhamdulillah pelajaran tu sume lagi berharga daripada keuntungan. 


No comments:

Post a Comment