Clouds

Saturday 9 November 2013

Mencari Ketenangan dalam Diri.





Sesat dalam pencarian, tak tahu mana nak bermula. Bila cita-cita terlalu banyak dan tinggi, sedang tak siapa yang mengerti dan rasa sunyi memasang ambisi. Silap ku tuhan membebankan diri, bukan salah Mu, ini atas pilihanku, ini jalan yang tertulis untuk menuju kemahuanku. Tapi beban di bahu ini, terasa berat sekali. Tidak seberat seruan nabi, mengalihkan bongkah jahil ummahnya. Tapi ini hanya lolongan-lolongan gila yang merasuk hati. Aku gila ya Allah, dengan kehendak dunia ini. Hati ini perlu dididik lagi, kehendaknya semakin bukan-bukan, tuntutannya membebankan. Mana mungkin jasad kerdil ini memiliki segalanya, mana mungkin jasad sekerdil ini memenuhi semuanya, mana mungkin jasad selemah ini mendirikan segalanya. Tak mungkin jasad sealpa ini membetulkan segalanya.


Untuk sem ni aku aim nak dapat dekan, nak kumpul dekan 2 sem. supaya aku tak perlu bayar PTPTN. Sem satu aku nak repair result calculus aku, so buat bermati-matian. sem dua aku nak study subjek2 geo dengan ekstrem dan susun jadual 3rd year aku sebaik-baiknya. Tapi aku terperangkap dengan pilihan aku sendiri, terima ajakan kawan untuk pergi Krabi, thailand. Walhal aku memang takder duit. So cara yang aku ada sekarang adalah kerja, tambah lagi aku tengah amek lesen motor and kereta. Untuk lesen pun sebnanya aku takde duit nak bayar, tapi aku tutup mata dan guna duit PTPTN dulu.

Aku buat parttime jd promoter kat pasaraya, hari2 kerja, offday hari selasa. Bunyinya menarik sebab hari-hari aku buat duit, tapi hakikatnya aku pressure. Sebab plan2 aku untuk study banyak tak terlaksana, study aku ke laut.Tension build up tiap-tiap kali nak pergi kerja. Rasa nak citer kat akak aku, tapi malas sebab ni pilihan aku sendiri. kadang member pun tambah tensyen aku lagi. Ajak gi sana gi sini buat tu buat ni, tapi aku tak sampai hati nak tolak, tu tanda aku appreciate yang dyorang stil ingat aku lagi. Cuma kadang aku harapkan masa lapang yang aku ada aku boleh gunakan sebaiknya untuk cover masa study aku.


Nak tu nak ni..

Aku hilangkan jam tangan Bonia akak aku kat surau, dan aku rasa bersalah. Sebab aku tahu dia kerja susah payah, even dya ada jam lain, tapi jam tu bukan murah. Plus aku tak tahu camna nak cakap yang jam tu dah hilang. So aku decide nak beli jam yang almost d same. Bonia jugak. Tapi 3ratus. sekarang aku sendiri takder jam tangan, nak beli yang murah pun, aku tak jumpa yang menarik yang boleh buat aku rasa aku berbaloi kalau aku beli. Rasa pressure. takda jam nak tengok kat tangan, pressure hari2 pikir nak beli jam bonia.


Maintenance untuk badan

Aku rasa, perut aku ni bermasalah serius, aku jaga kot makan aku. Aku tak makan semberono makanan berat2, tapi dy macam tu jugak. Aku banyak makan serat, banyak minum air, banyak makan buah. Tapi Sistem penghadaman aku macam ni jugak, aku rasa aku perlu amek sesuatu , at least takdelah tiap pagi aku rasa bangun dan benci perut sendiri. Tapi aku takder duit, jadi aku hanya perlu bersabar dengan tubuh badan sendiri. Pressure...

Cari pasal sendiri, 

Kalau aku citer sume ni kat orang lain, mungkin dworang akan fikir -nape lah susah-susah nak susahkan diri, nak kerjalah, nak study hardlah. lepak dah lah, tension2 memendekkan umo sendiri buat ape. Tapi aku takder tempat nak meminta-minta, sekarang aku rasa aku hanya ada diri sendiri dan tuhan yang mendengar. Ya Allah kau MAha Mendengar.. I got no Parent to asking for some candy, but i was promising them with my victory, to replace all the shame people gave to our family, for our home. Aku tak nak balik kampung tangan kosong. But i fell alone and lonely. its all about me. Aku mencari kemanisan dalam pengorbanan. I just need to prove that i can, and to reach the point where in the end i will fell happy. Aku akan makesure, next time aku akan tulis citer lain untuk balas dark post aku ni. Tentang result calculus dan duit2 aku.. I jz have to do this. Hm peace to me.

Laughing at myself.. because Im  better person now.

No comments:

Post a Comment