Clouds

Sunday 5 April 2015

Pulau

Skrip pulau 
NAJIBA MERENUNG LAUT, NASIR TELAH PERGI
Najiba (monolog)
Duhai hati,  tenangkanlah diri ini. Mengapa aku merasa seolah-olah ada sesuatu yang mencair di dalam hati.

Najiba hanya terbaring menghadap lautan. setiap kali sedar dari tidur, dia akan mula berhalusinasi, kelibat Nasir berdiri di dalam air sambil memegang buluh runcing sering dilihatnya. Matanya hanya terkebil layu menghadam tipu daya matanya. Pepasir yang bertiup ke dalam mata tak mampu dihalangnya. Dia terlalu lemah untuk memikirkan kemana teman-temannya, apatah lagi untuk menggerakkan tubuhnya. Najiba tidak tahu yang rakan-rakannya juga telah rebah di sampingnya, yang Najiba tahu setiap kali dia lena boleh menjadi tidur penghabisan buatnya. Matanya terasa berat, Najiba merelakan matanya terpejam sambil sempat mengucapkan kalimah syahadah. 

Najiba (monolog)
kelaparan, memberitahuku yang aku masih bernyawa.
 Wahai tuhan, aku hanya ingin kembali merasakan kekuatan berjalan di atas lututku ini. Aku rindukan kegagahan berlari di atas tanahmu.
Sudah lama aku tidak merasakan kelaparan, adakah aku sudah mati?

No comments:

Post a Comment