Clouds

Sunday, 22 November 2015

Syurga ulat2 buku

Aku bukanlah ulat-ulat buku, tapi aku merasa bahagia di sini. Rasa macam xnak keluar dari tenpat ni. Aku berdoa semoga tuhan kurniakan aku 48 jam sehari. Supaya aku boleh habiskan seharian di sini. Dan seharian lagi untuk aku jalani hari-hari normal aku.

Kadang aku terfikir, dunia ni sementara. Tapi mengapa begitu banyak nikmatnya. Adakah kewujudan kedai buku inipun menjadi ujian buatku.. Bukankah ini gedung ilmu? Adakah gedung-gedung ilmu juga dugaan dan godaan bagi seorang manusia yang cuba mengayakan jiwa dan akalnya. Pffft.... Bebel je.


 aku rasa tergelak tengok satu buku ni. Tajuk dia "tulis tesis cepat". Bila kau belek buku ni, tebalnya... Kau tak tahu kau nak siapkan tesis cepat-cepat atau habiskan baca buku ni dulu cepat-cepat.

Tapi aku rasa buku ni kandungannya jenis ringan juga, jadi mungkin orang-orang yang jenis baca laju boleh lah habiskan dulu baca buku ni sebelum tulis tesis. 

Monday, 16 November 2015

Baiki Motor

Suatu hari ketika aku menunggang motor, motor ku meraung kuat walaupun gear telah bertukar ke 4.

Satu hari ketika aku cuba memotong lori, motor ku gagal mencapai kelajuan 100km/j walaupun di jalan rata.

Suatu hari ketika aku hampir dihimpit dua buah kereta, aku memicit butang hon. Tetapi motor ku tidak bersuara.

Suatu hari ketika aku menukar gear untuk mendaki bukit, meter ku jatuh ke bacaan 0km/j dan motorku gagal bergerak walaupun telah ku pulas handle sehabisnya.

Suatu hari ketika aku memboncengkan kawanku ke stadium, motorku seolah-olah mengesot di atas jalan walaupun meter menunjukkan 80km/j.

Setelah 2 bulan menanggung kerisauan , aku membawa motorku ke sebuah bengkel yang sederhana penataan hiasan dalamamnnya.

Maka aku memutuskan untuk tukar sticker no.plate, tukar plug, baiki hon dan tukar clutch.

Abang kedai motor pula memutuskan aku perlu membayar rm 140 termasuk penggantian minyak hitam percuma.

Setelah 3jam lebih berlalu, aku meminta abang motor mengetatkan brek pula.

"nak ketat Ape lagi?...  Dah rapat dah tu..?
"xda.. Brek xmakan..."

Aku tak mengulangi permintaan ku kerana tak ingin abang moto tersebut curiga.  Beliau telah berpesan. Clutch akan haus setelah motor banyak berjalan jauh. Hon boleh rosak kerana motor selalu berjemur. Motor ku mengaum kerana kehausan clutch dan menjadi berat kerana plug xpernah ditukar. Dan polis boleh menyaman ku dengan jumlah rm300 ringgit jika aku memandu tanpa lesen. Setelah mendengar nasihatnya, aku pulang ke rumah dengan perasaan seperti menunggang motor ku buat kali pertama.










Thursday, 12 November 2015

Perbandingan Exposure Time & iSO


Aku tak pernah ambil kelas fotografi dan tak tahu selok belok pencahayaan. Tapi semoga bingkisan ni boleh jadi rujukan fotografer2 semua. Selamat ~
Lokasi : Lobi IPPP, IPS. Universiti Malaya.
Jam : 7:08 pm
description
Size: 2.33mb
Width: 3840
Height: 2160
Aperture: f/2
Exposure time: 1/16s
Focal length: 4.66mm
Iso value: 2500
Brand: Sony Z3

description
Size: 2.23mb
Width: 3840
Height: 2160
Aperture: f/2
Exposure time: 1/1s
Focal length: 4.6mm
Iso value: 50
Brand: Sony Z3

description
Size: 1.26mb
Width: 3840
Height: 2160
Aperture: f/2
Exposure time: 1/100s
Focal length: 4.6mm
Iso value: 1250
Brand: Sony Z3
description
Size: 1.81mb
Width: 3840
Height: 2160
Aperture: f/2
Exposure time: 1/2s
Focal length: 4.6mm
Iso value: 80
Brand: Sony Z3



 
description
Size: 2.31mb
Width: 3840
Height: 2160
Aperture: f/2
Exposure time: 1/16s
Focal length: 4.6mm
Iso value: 1600
Brand: Sony Z3