Clouds

Monday 16 November 2015

Baiki Motor

Suatu hari ketika aku menunggang motor, motor ku meraung kuat walaupun gear telah bertukar ke 4.

Satu hari ketika aku cuba memotong lori, motor ku gagal mencapai kelajuan 100km/j walaupun di jalan rata.

Suatu hari ketika aku hampir dihimpit dua buah kereta, aku memicit butang hon. Tetapi motor ku tidak bersuara.

Suatu hari ketika aku menukar gear untuk mendaki bukit, meter ku jatuh ke bacaan 0km/j dan motorku gagal bergerak walaupun telah ku pulas handle sehabisnya.

Suatu hari ketika aku memboncengkan kawanku ke stadium, motorku seolah-olah mengesot di atas jalan walaupun meter menunjukkan 80km/j.

Setelah 2 bulan kebingungan , aku membawa motorku ke sebuah bengkel yang sederhana penataan hiasan dalamamnnya.

Maka aku memutuskan untuk tukar sticker no.plate, tukar plug, baiki hon dan tukar clutch.

Abang kedai motor pula memutuskan aku perlu membayar rm 140 termasuk penggantian minyak hitam percuma.

Setelah 3jam lebih berlalu, aku meminta abang motor mengetatkan brek pula.

"nak ketat Ape lagi?...  Dah rapat dah tu..?
"xda.. Brek xmakan..." //pandai2 je aku claim brek tak makan. Brek yang ketat bukanlah brek yang selamat sebenarnya. Bila dalam keadaan brek mengejut , penunggang boleh tercampak.

Abang tu cakap, Clutchmemang akan haus lepas motor banyak jalan jauh...
Hon boleh rosak kerana motor selalu berjemur...
Motor aku ni mengaum sebab clutch dah haus dan bila bawa  rasa berat sebab plug xpernah ditukar.  (Hum, I wonder...) Dan polis boleh saman aku 300 ringgit kalau bawa tanpa lesenv (rate 2015) //Dia tengok muka aku ni muka tak ada lesen ke apa?
Lepas repair, aku pun tunggang motor balik ke rumah seperti pertama kali aku menunggangnya //Fall in love in just like the first time I met you.










No comments:

Post a Comment